Hoe gebruik je Emotionele Intelligentie om te presteren? 

Emoties

Hoe jij je voelt bepaalt wat jij doet. Dit geldt voor alledaags gedrag, maar ook voor momenten dat je moet presteren. Een topprestatie is niks anders dan de juiste handelingen doen op het juiste moment. Het startpunt is om te onderzoeken welke emoties bij jou voor tot dit gedrag leiden. Dit is namelijk voor iedereen anders. Iedereen heeft zijn eigen emotionele vingerafdruk. Als je dit weet kan je je gevoel bewust inzetten om jouw vaardigheden optimaal te benutten. 

Optimale Prestatie

Als alles samenvalt presteer je het best.

Persoonlijkheid

Jouw persoonlijkheid indirect invloed op jouw prestatie.

Prestatie-eisen

Dit is het niveau dat je moet halen om een topprestatie te leveren.

Emoties

Hoe jij je voelt, bepaalt of jij al je vaardigheden kan benutten.

Fysieke vaardigheden
Mentale vaardigheden
Technische en tactische vaardigheden

Een topprestatie leveren?

Voordat je direct naar emoties gaat kijken, moet je eerst weten wat je allemaal nodig hebt om die prestatie te kunnen leveren. Emoties zijn belangrijk, maar niet alomvattend.

Hiernaast zie je een schematisch overzicht. Als je je cursor boven de plusjes houdt zie je wat de icoontjes inhouden. De thema’s van een topprestatie zijn voor iedereen hetzelfde, de invulling van de thema’s voor iedereen anders.

Welke vaardigheden heb je nodig om goed te presteren?

Fysiek

In de sport is het logisch dat je een goede fysiek nodig hebt om te presteren. Maar hier valt ook je slaap- en eetpatroon onder en dus hoeveel energie je hebt. Dit is voor iedereen relevant.

Technisch / Tactisch

Dit zijn alle vaardigheden die direct te maken hebben met jouw prestatie. DIt zijn sportspecifieke vaardigheden zoals je balaanname of je onderhandelingstactiek als ondernemer.

Mentaal

Wat is je communicatiestijl? Sta je open voor feedback? Hoe ga jij met tegenslag om? Stel je doelen? Of wanneer geef je op? Alle vaardigheden die niet direct met jouw prestatie te maken hebben vallen hieronder.

Persoonlijkheid

Wat jij belangrijk vindt in het leven heeft invloed op wat en hoe je je ontwikkeld. Persoonlijkheid is moeilijker te veranderen dan het drietal vaardigheden dat hier staat.

Emoties als vaardigheid

De essentie van presteren is: alle vaardigheden die je hebt op het juiste moment gebruiken. Met de emotiplus-methode leer je een prestatievaardigheid. Eerst leer je van jezelf welke emoties bij jou voor een ontketende prestatie zorgen. Als je dit weet zijn er verschillende manieren en technieken om ervoor te zorgen dat je dit gevoel op eigen commando kan produceren. En misschien nog wel belangrijker, je leert over jouw schadelijke emoties tijdens presteren, zodat je emotioneel weerbaar bent en zelf de controle behoudt. 

Welke emoties?

Welke emoties moet je precies voelen? En wat betekenen deze emoties voor jou?

Intensiteit

Een beetje spanning voelt daadwerkelijk anders dan heel veel spanning. Hoe intens moet je elke emotie voelen?

Aanwezig of afwezig?

Soms kan ook de afwezigheid van een emotie voor een betere prestatie zorgen, bijvoorbeeld geen irritatie voelen.

Welke situatie wekt welke emotie op?

Er gebeuren vaak dingen waar je geen invloed op hebt. Wel heb je invloed op je (emotionele) reactie op deze situatie.

Emotieprofiel

Alle belangrijke emoties met de juiste intensiteit bij elkaar maakt je emotieprofiel. De lichte strook is jouw ‘zone’. Als je daarin zit, is de kans op een topprestatie het grootst. 

Emotieprofiel

Op de x-as staan de emoties en op de y-as de intensiteit. 

Emotieprofiel met huidige staat

De oranje lijn is het gevoel op 1 moment in de tijd. 

Praktisch gebruik emotieprofiel

1

Voorbereiding

Je leert over jezelf en hoe jij het best functioneert. Je bereid jezelf voor op zoveel mogelijk situaties zodat je dat niet ter plekke hoeft te bedenken.
2

Vlak voor het prestatiemoment

Je controleert jezelf en jouw omgeving op zo'n manier dat je op het moment van presteren in jouw zone zit.
3

Tijdens het presteren

Je voelt in het moment wat nodig is voor jou om goed te blijven presteren of welk gevoel je kracht bij moet zetten of moet laten afzwakken. Je weet welke techieken je daarvoor kan inzetten.
4

Na het presteren

Je reflecteert op je gevoel tijdens het presteren en kijkt of je specifieke situatie liever anders had aangepakt.

*We gebruiken verschillende emotie-regulatie technieken om deze stappen te verwezenlijken.

Coaching

Een-op-een coaching om emotionele intelligentie te vergroten en praktisch toe te passen.

Vraag offerte aan

Lezing

Hoe ziet mentale begeleiding van een topsporter er uit? En hoe gebruikt hij zijn emoties om te presteren? In een 1,5 uur durende interview-stijl lezing kom je erachter. Klik hier voor de trailer van de lezing.

Vraag offerte aan

Workshop

Praktisch inzetbare emotionele intelligentie in een dagdeel.

Vraag offerte aan

Meer weten? Mail ons.